Follow Here

Friday, June 3, 2011

Doa Bekalan Imtihan (exam)


asalammualaikum semua selamat menyambut bulan rejab, sebelum ni ramai dikalangan sahabat-sahabat, kengkawan, makcik pakcik paklong maklong yang bertanyakan kepada saya "saya susah la nak belajar asyik lupeee jeee.." "hok aloh kawe baco doh hok ni tok ingat pulok doh gilo molep.." "ambe study doh malang kemarin tapi dok pahang sutir habok nyekik sungguh.." "ah!! paham ke dak biaq pi diaa laa aku peduli apa"... haha ye saya tau bila berhadapan dengan ilmu memang banyak cabaran jadi kita perlulah bersedia dengan semangat yang tinggi, menjaga adab-adab menuntut ilmu, tingkatkan kesabaran dan keikhlasan "RELEX BOHH DENGOR AMBE NOK KABO NIH" kat sini saya kongsikan secebis doa untuk kita sentiasa bertawakal pada Rabbul Izzati, bila susah carilah Allah dan bila senang ingatilah Allah... 


NIAT KETIKA MENGULANGKAJI PELAJARAN (IMAM HADDAD)
نويتُ التَعَلُمَ والتعلِيمَ ، والتَّذكُرَ والتذكِيرَ ، والنفعَ والإنتفاعَ ، والإفادةَ ولإستفادةَ ، والحَثَّ على التمسُكِ بكتابِ اللّه وسنةِ رسولِهِ ، والدعاءَ إلى الهُدَى ، والدِلالةَ على الخيرِ ... ابتغَاءَ وجهِ اللّهِ ومرضاتهِ وقُربهِ وثوَابهِ سبحلنه وتعالى 

SELAWAT PENGHILANG LUPA
اللّهمَ صلِ وسلِم وباركْ على سيدنا ومولانا محمد النُورِ المذهِبِ للنِّسيَان ِ بنورِ في كل لَمحَةٍ ونفسٍ عددَ ما وسِعهُ علمُ اللّهِ 

DOA SEBELUM MENGULANGKAJI PELAJARAN
اللّهم إني أَستودِعًكَ ما عَلَمتَنِيهِ فَادُدْهُ إلىَّ عند حاجاتي اليه ولا تَنسَنِيهِ يا رب العالمين ، اللّهم أَخْرِجْنَا من ظلماتِ الَوَهمِ ، وأَكرِمْنا بنور الفَهمِ ، وافْتَح علينا بمعرفةِ العِلمِ ، وحَسِّنْ أخلاقَنا بالحِلمِ ، وسَهِّلْ لنا أبواب فَضلكَ ، وانشُرْ علينا من خزائِنِ رحمتِكِ يا أرحمَ الراحمين .

DOA MENAMBAH KEFAHAMAN (DIBACA 10 KALI SEHARI)
ففهَمْناها سُليمانِ وكُلاً أتيناهُ حُكماً وعلِماً وسَخَرْنا معَ دَاوُدَ الجِبالَ يُسَبِحْنَ والطَيرَ وكُنَّا فاعلينَ ... يا حي ياقيوم يارب موسى وهارون ورب إبرهيم ويا رب محمد صلى اللّه عليه وسلم وعليهم أجمعين أُرزُقنِي الفَهْمَ وارزقني العِلمَ والحِكمةَ والعَقلَ يا أرحم الراحمين . 

'BERSAMA MEMUGAR KEJAYAAN DEMI AD-DEEN TERCINTA'



No comments: