Follow Here

Saturday, December 11, 2010

untuk lelaki yang menjadikan aku aku. kerana cintanya. kerana marahnya. kerana sempurnanya. abah.

salam bahagia pada semua, korang pernah tak yang kadang kala korang rasa korang ade bakat kelebihan tersendiri tapi tiada keyakinan nak tunjukkan benar, semua orang ada kelebihan masing-masing tapi kita tak cari apakah sebenarnya jadi mulakanlah mencari diri sendiri dan kongsikan pada orang ramai so nanti hidup kita penuh bermakna. ~ lagi ~ puisi, sajak, syair, pantun, ceramah dll semuanya ada teknik2 kesenian yang tersendiri hari ni kita dihiasi dengan seni-seni jalanan. mereka memperjuangkan ideologi asli yang mereka hasilkan bukan untuk mencari nama atau kemewahan tapi untuk membina jiwa insani pada masyarakat umumnya. mereka tak perlu puji-pujian tapi mengharapkan kita dapat menjiwai rencah kehidupan jom,,,,,,,,,,kita layan lagu puisi ni : : : dari fynn jamal : : : mata tua yang memandang aku itu-- bundar pudar dia tak mahu bilang apa yang mencengkam jiwa usangnya “biar” katanya, “biar”. wahai ayahanda berhentilah walau sebentar dan renungkan mataku yang melaut khabarkan yang jujur dan ujar apa menyerabut? wahai ayahanda bercukuplah menggagah tulang rapuhmu akukan lemahmu perikan jerihmu kisahkan penatmu aku mahu tahu mata tua yang bagai ada sakti dewa-dewi itu-- harum senyum dipukaukan aku nan terus terpana dan terlupakan “biar” katanya lagi, “biar” wahai ayahanda bisikkanlah walau sekali izinkan aku menumpangkan bahu berikan aku seperca dari beban kamu wahai ayahanda lihatkanlah aku berlari kini melompat tinggi setiapnya kerna kau tak pernah pergi ah, apa masih ingat lagi aku suka lari-lari? kau bagaikan tak peduli ku biar kau patah hati ah, apa masih tidak lupa tengking jerit sama-sama? makan tak mahu semeja sahabat lebih berharga ah, apa mampu kau sudikan ampun maaf ku sujudkan? bisa tidak kau teruskan ku sesat kau tunjuk jalan? ah, apa layak aku bagi? tak terbalas sampai mati kau sungguh yang paling tinggi istanamu syurga nanti : : : :

No comments: